Poziomy umiejętności – czego się uczymy na poszczególnych etapach:

A1 – Kijanki (< 5 lat):

  • Adaptacja z wodą (wodne przedszkole) – wypuszczanie powietrza ustami do wody tzw. „bąbelki”, zanurzanie nosa, twarzy, uszu, swobodne chlapanie się wodą, pływanie w okularkach, chowanie się pod wodę, skoki, bieganie, chodzenie po dnie basenu bez trzymania ściany (balans ciała), wykorzystanie ściany do przemieszczania się w leżeniu (pajączki) z równoczesną pracą nóg i wypuszczaniem bąbli (wstępna koordynacja kilku rzeczy na raz), łowienie elementów z dna basenu przy ścianie najpierw nogami, potem ręką, leżenie na wodzie na plecach trzymając ścianę, leżenie na wodzie ze sprzętem wypornościowym lub asekuracją, poruszanie się w wodzie z pomocą sprzętów wypornościowych (makaronu, deski, maty), prawidłowa, naprzemienna praca nóg, prawidłowe ułożenie ciała na wodzie na brzuchu i na plecach skoki do wody z asekuracją.

              Żabki to grupa podstawowej nauki pływania, a kontynuacja Kijanek (adaptacji).

  • Podstawa – poruszanie się w wodzie ze sprzętem wypornościowym makaronem oraz wstępnie także z deską, nurkowanie z wyławianiem elementów z dna, ćwiczenia wypornościowe (meduza, kamyk), prawidłowa praca nóg, prawidłowe ułożenie ciała na wodzie, wypuszczanie powietrza nosem, samodzielne pływanie na plecach z nogami, “strzałka” na brzuchu, zmiana pozycji ciała z brzucha na plecy, skok do wody i dopłynięcie do ściany ze sprzętem wypornościowym, dokładanka rąk na grzbiecie, dokładanka do kraula z oddechem z przodu, pływanie na boku jako wstęp do oddechu na bok, koordynacja pracy rąk i nóg (nogi nie przestają pracować przy ruchu rąk), odepchnięcia rękami do żaby z makaronem (rysowanie pizzy przed sobą), odbicia od ściany, skoki do wody bez asekuracji.

              Foczki to kontynuacja nauki pływania Żabek.

  • Kontynuacja – poruszanie się w wodzie bez pomocy sprzętu, nurkowanie, rytmiczna efektywna praca nóg, “strzałka” na brzuchu i plecach, zmiana pozycji ciała z pleców na brzuch z chowaniem głowy od razu do wody, skok do wody i samodzielne dopłynięcie do ściany, ślizg do wody do skoku na główkę, koordynacja pracy rąk i nóg, pływanie pełnym stylem GRZBIETOWYM z odepchnięciem pod wodą, pływanie dokładanką do kraula z oddechem na bok, przekładanka do kraula z oddechem na plecach, pływanie „syrenką” – elementy delfina, pociągnięcie rąk do żaby z prawidłowym wynurzaniem głowy, ślizg po odbiciu od ściany, skok ze słupka na basenie sportowym.

              Delfinki to podstawa nauki pływania jeśli przechodzimy na duży basen sportowy, a kontynuacja umiejętności Foczek, jeśli nadal zostajemy na małym basenie rekreacyjnym

(Tak to taka sytuacja, gdy 5-latek już pływa samodzielnie, ale w dużym basenie jest mu za zimno i zostaje w małym, ciepłym basenie – znamy, znamy 😉)

  • Po opanowaniu wszystkich umiejętności na poziomie A3 na małym basenie (rekreacyjnym o głębokości 80-130 cm), można rozpocząć naukę na dużym basenie (sportowym przy skrajnym torze blisko ściany/liny).
  • Pływanie na basenie sportowym – poruszanie się ze sprzętem wypornościowym, nurkowanie do dna, ćwiczenia wypornościowe (meduza, kamyk), efektywna praca rąk i nóg (do wszystkich stylów), praca rąk do wszystkich stylów – koordynacja z oddechem i nogami, nogi do delfina – ruch z biodra, prawidłowe ułożenie i zmiana pozycji ciała na wodzie w trakcie płynięcia, oddech na 3 w kraulu, pływanie na boku, przekładanki do kraula i grzbietu, zmiana przeniesienia ręki nad wodą z prostej na ugiętą „wysoki łokieć” w kraulu oraz faza odepchnięcia pod wodą w grzbiecie, “strzałka” na brzuchu i plecach, pływanie dłuższymi odcinkami (po 2 baseny/ 50 m), skok do wody ze słupka i samodzielne płynięcie po skoku, nawroty pływackie.

              Rekinki to kontynuacja umiejętności Delfinków na dużym basenie sportowym lub po prostu grupa Rekinów pływających we własnym gronie 😉

  • Pływanie pełnym stylem GRZBIETOWYM
  • Pływanie pełnym stylem KRAULOWYM
  • Pływanie pełnym stylem KLASYCZNYM
  • Pływanie pełnym stylem MOTYLKOWYM
  • Pływanie dłuższymi odcinkami (po 100 m.)
  • Skoki startowe ze słupka
  • Nawrót pływacki
  • Nurkowanie i łowienie z dna basenu.

Po opanowaniu wszystkich stylów pływackich trenujemy technikę pływacką i efektywne pływanie. Młodzież skupia się na szybkości pływania, wspólnie określamy cele jakie chcemy uzyskać, wydłużamy czas pływania i częstotliwość treningów.

AD1 – Dorośli początkujący, którzy dotąd pływali słabo i zaczynają pływać pod okiem instruktora zwykle mają już swoje przyzwyczajenia, niekiedy błędne nawyki albo nawet lęki – wówczas należy wrócić do tych samych poziomów nauczania, jak u dzieci (A1, A2, A3…), czy młodzieży, ale z mniejszą ilością elementów zabawy, większą dawką wiedzy teoretycznej, o którą warto pytać nie tylko w trakcie zajęć. Materiały, wskazówki, ćwiczenia domowe – włączamy w miarę możliwości czasowych, aby efekty przełożyły się na pracę w basenie. Jest to o tyle istotne, że nawet dorośli zaczynający naukę pływania „od zera” mają ograniczenia motoryczne oraz pewne uprzedzenia związane z wypływaniem na „głęboką” wodę. Im większa wiedza teoretyczna, tym większe poczucie bezpieczeństwa.

AD2 – Dorośli średniozaawansowani najczęściej dążą do efektywnego bez wysiłkowego pływania jak najdłuższych dystansów, poprawy płynności pływania oraz lepszej wydolności organizmu – budowania kondycji, siły mięśni, zadbania o sprawność w obrębie stawów, a także odciążenia kręgosłupa (siła mięśni grzbietowych = zdrowy kręgosłup).

AD3  – Dorośli zaawansowani pływacy mają już wypracowaną technikę pływania, nie mają większych problemów z przepływaniem długich dystansów. Często są to osoby mające na celu jakieś zadania narzucone przez siebie (np. podtrzymanie kondycji, udział w zawodach) lub przez jakieś jednostki szkolące (np. testy na AWF, testy sprawnościowe do służb mundurowych, testy do WOPR). Współpraca z instruktorem polega na zrealizowaniu konkretnej jednostki treningowej skupiającej się na danym obszarze w trakcie pojedynczych zajęć np. (trening poprawiający zasięg ramion, trening wydolnościowy, trening poprawiający szybkość pływania). Zajęcia podtrzymują dotychczasowe umiejętności i starają się poprawić kilka wybranych aspektów technicznych.